©Sonic / Sampler Media AB 2000-2016 | All rights reserved | Sonic, Box 466, 129 04 Hägersten, Sweden | +46 (8) 702 15 50

annons:
Banner

annons:
Banner

annons:
Banner

pm40.jpgPETER MORÉN

40
Ingrid/Border

Betyg: 7

 

Peter Morén har tagit god tid på sig. Egentligen, förklarade han när vi pratade strax efter jul, gillar han att göra sina grejer snabbt. Gå på känsla och spontanitet. Den här gången har det varit precis tvärtom. Låtarna har sakta vuxit fram under den femårsperiod som gått sedan förra soloalbumet »Pyramiden« släpptes 2012. Sedan dess har han visserligen också hunnit med att turnera runt halva jorden tillsammans med kompisarna Björn Yttling och John Eriksson och dessutom, tack och lov, haft civilkurage nog att tacka nej till melodifestivalen två gånger.

Till sist satte han dock en deadline för sig själv och färdigställde albumet inte långt efter sin egen fyrtioårsdag. Titeln, lite lånad från Adeles »19«, »21« och »25«, markerar en mitt i livet-fas där han trivs helt okej trots en stormig och oviss omvärld. Och det väl just som trivsam en skulle kunna beskriva skivan. Nedtonad och melankolisk och ibland lite disco-pitchad pop på svenska med fina arrangemang men utan något som riktigt sticker i väg och sparkar till i magen.

Vissa av texterna var från början tänkta att landa hos bland andra Magnus Carlson och Alina Devecerski men Peter tog dem själv och satte ihop ett team där producenten Mördar-Anders från Movits och luleårapparen Zacke ingår. Mest överraskande och riktigt roligt är det oväntade Robert Broberg-medleyt från proggalbumet »Vem är det som bromsar & vem är det som skjuter på?« från 1974.

Bäst är annars singeln »Pärleporten«, »Rytmen i blodet« och duetten »Prata om det« som framförs tillsammans med just Zacke.

JOHAN APEL RÖSTLUND

2017-01-20

egenbanner_sonic89.jpg
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner