©Sonic / Sampler Media AB 2000-2016 | All rights reserved | Sonic, Box 466, 129 04 Hägersten, Sweden | +46 (8) 702 15 50

annons:
Banner

annons:
Banner

annons:
Banner

Varje amerikansk stat är en bra musikstat: Minnesota
Av Sonic-redaktionen   
Söndag 3 oktober 2010, 14:17

»Funkytown« med Lipps Inc handlade om att Minneapolis var tråkigt, om viljan att komma därifrån; »Gotta move on«, ni vet.
    Bara några år senare var stan musikamerikas medelpunkt, en plats dit musikintresserade från andra håll av landet och världen ville flytta för att hänga på First Avenue, Uptown Bar och Oar Folkjokeopus. När New York-tidningen Village Voice i slutet av 1984 röstade fram det gångna årets bästa skivor hamnade prince.jpgtre Minneapolis-knutna verk bland de tio främsta: tvåa var »Purple Rain« med Prince & The Revolution, fyra var »Let It Be« med The Replacements och åtta var »Zen Arcade« med Hüsker Dü.
    Om termen »the Minneapolis sound« först innebar funk och r'n'b från norra delen av stan - med Prince (bilden här intill), The Time, producentduon Jimmy Jam & Terry Lewis och ditflyttade Alexander O'Neal som förgrundsfigurer - kom det senare även, lite förvirrande, att omfatta den punkrockvåg som sköljde fram i vågorna på Hüsker Dü och The Replacements från södra änden av stan.
    På nittiotalet blev det allt svårare att ringa in musik från Minneapolis, stan tappade också i betydelse till närbesläktade orter som Boston och Seattle - även om altcountryscenen med The Jayhawks och Golden Smog i spetsen länge var framträdande, särskilt eftersom utsocknes kollegor som Joe Henry, Son Volt och Wilco ofta kom på besök. Men det hördes även en massa hårt rockmuller, från Babes In Toyland eller hela Amphetamine Reptile-klanen, likaså lågmält drön á la Low. Tjugohundratalet har mest handlat om antingen utflyttade The Hold Steadys totalrock eller hiphop från Atmosphere och de andra Rhymesayers-rapparna.
    Gospel, jazz, blues och folkmusik är starkt förankrade i Minnesota på det stora hela, om än med få lokala storheter som har klarat av att lämna markanta avtryck nationellt (och internationellt). Varken Minneapolis eller tvillingstaden St. Paul var heller aldrig någon magnet för Söderns migranter på samma sätt som Chicago eller Detroit. Bob Dylan, född i Duluth och uppvuxen i Hibbing, slog igenom först sedan han flyttat bopålarna till New York.
    En del medverkande på denna femte, Spotify-tillgängliga »Varje amerikansk stat är en bra musikstat«-spellista tillägnad Minnesota - New Edition, Boyz II Men, Janet Jackson - har föga med staten ifråga att göra men producerades av Jam & Lewis och det färgade av sig på deras musik. En del - Johnny Cash, John westerberg.jpgPrine, Bill Janovitz, Tom Waits, »Weird Al« Jankovic - får vara med för att de sjunger om något till ämnet relaterat. Andra - They Might Be Giants, Wilco, Dire Straits, Roger McGuinn, etc - för att de sjunger om Minnesota-söner som The Replacements/Paul Westerberg (bilden här intill) eller Bob Dylan.
  Hur var det nu Craig Finn sjöng i en Hold Steady-låt: »I got a bad case of noisemaker blues.« Onekligen blir det lite så här.

  Missa förresten inte våra tidigare inlägg i serien: Alabama, Texas, Louisiana och Georgia.

egenbanner_sonic89.jpg
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner
annons:
Banner