The Fall: New Facts Emerge




6
av 10
  • Artist
  • The Fall
  • Album
  • New Facts Emerge
  • Bolag
  • Cherry Red/Border


Det börjar inte så bra för postpunkveteranerna från Manchester. Men det tar sig. Lite.

Det börjar inte så bra.

Mark E. Smith leker pirat och skrålar i en halv minut med en röst som tappat sin forna skärpa.

Trots att jag är ett stort fan är det svårt att förvänta sig att The Fall på sitt trettioandra studioalbum ska göra ny musik som matchar höjdpunkterna i diskografin. Jag lyssnar med tudelade känslor, tycker å ena sidan att postpunkveteranerna från Manchester fortfarande känns relevanta men att vissa låtar kunde ha stannat kvar i replokalen.

Mark E. Smith är berömd för att sparka medlemmar till höger och vänster, men nu har han haft samma gäng bakom sig i drygt tio år. Frun Elena Poulou har dock hoppat av. Soundet är onödigt köttigt och rockabillystompigt; jag leker med tanken på hur det hade kunnat låta om Mark E. Smith Smith gjort en The Fall-skiva med ett band som Wolf Eyes eller sina nyzeeländska beundrare Dead C.

Samtidigt är inte rösten så illa, bettet finns i låtar som »Fol De Rol«, »Brillo de Facto« och titelspåret, även om sistnämnda blir tjatigt efter ett tag. Pete Greenway (gitarr), David Spurr (bas) och Keiron Melling (trummor) bankar upp tempot på ett övertygande sätt i ungefär hälften av låtarna.

De två längsta spåren är kännetecknande för min ambivalens. »Couples vs. Jobless Mid 30s« fascinerar, låten är komplex musikaliskt, som en utflippad rockopera i miniatyr. »Nine Out of Ten«, som avslutar skivan, förstår jag mig inte på alls. Ord som inte fastnar och en gitarrmelodislinga som fortsätter och fortsätter utan att hugga till.




Relaterat