LÅTEN The Radio Dept: We Got Game (Henning Fürst Remix)






Protestlåten som blev en festlåt utan att förlora sin udd.

Så här i efterhand är jag lite besviken på The Radio Depts senaste fullängdsalbum. När jag lyssnar på EP:n »Teach Me To Forget« som just släpptes hör jag nya grepp, inramningar, lust. Blev jag kanske så betagen av »Running Out of Love« tack vare den oerhörda saknad av jättejättemycket Radio Dept i vardagen? »Teach Me To Forget«-EP:n är både melankolisk rave och popmelodier, dyster techno och nya grepp på gamla låtidéer.

En stor del ges genom remixerna. Mythologens mix på »Swedish Guns« låter som tagen ur en krigsfilm med mullrande helikoptrar och förödande napalm. Men den tveklöst bästa sommardängan är Henning Fürsts mix på »We Got Game«. Fürst transformerar låten från en ocool Volvo till en lowrider med dubdäck. Finns det någon som kan liva upp vad som helst – ring Henning. Just nu spelar han synth i Henrik Berggrens turnéband.

Fürsts remix har över ett halvår på nacken, men har inte getts ut officiellt förrän nu. »We Got Game« får liksom en baktakt, gurka och dub (de – kanske oftast deprimerande – obligatoriska ingredienserna i en sommarlåt) och ett självförtroende som saknades i originalet. Den får det game den pratar om. Den får en annan studs och energi, likt det Inner City låten hyllar besitter (referensen finns i textraden »I believe Paris Grey/Singing the sun will chase the clouds away«, som Paris Grey sjunger i hiten »Good Life«).

Precis som med The Tough Alliance är estetiken kring en låt enormt viktig för Henning Fürst. Det är som att han ser låten, redan innan han har gått in i producentrummet, i 3D. Hur kommer den se ut? Vad har låten för kläder på sig? Hur dansar man till den? Är den klädd i svart eller är den ljus som en nittiotalistisk Calvin Klein-reklam?

Denna gång är »We Got Game« klädd i en förfeststuss och med whiskey sour i handen, protestlåten som blev en festlåt utan att förlora sin udd.




Relaterat

Henrik forever
Way Out West 2017 i bilder