Hortlax Cobra: Lightworks




7
av 10
  • Artist
  • Hortlax Cobra
  • Album
  • Lightworks
  • Bolag
  • PaltComa/Ingrid


Allt poppigare med Peter Bjorn and John-tredjedel.

Märkligt namn, kan man tycka, men det är ett sätt för John Eriksson att bejaka sina rötter. Hortlax är samhället där han växte upp, en bit utanför Piteå, och Hortlax Cobra är soloprojektet där den mångbegåvade Peter Bjorn and John-medlemmen främst ägnar sig åt instrumental, elektronisk musik.

Tidigare skivor har varit ganska suggestiva. Aalbumet »1984« lekte med Van Halen-titlar men själva musiken befann sig långt från glassig MTV-rock även om åttiotalet finns där, som ett filter, inne i soundet.

Nytt med »Lightworks« är inhyrda röster, fem vokalister sjunger på sex av tio spår. Det blir mer pop, starkare betoning på melodier. Greppet är lyckat, de olika rösterna tar ut musiken till en större rymd. Två korta, instrumentala mellanspel säger inte så mycket. »Bus Stop« där Eriksson sjunger själv är betydligt svagare än de andra sånglåtarna. Men jag gillar »I’m Ready« som lägger sig mittemellan Underworld och Giorgio Moroder och smakar Daft Punk.

Ane Brun lånar ut sin röst till »I’m Still Here« som sätter sig snabbast, med en behaglig, upplyftande känsla. De två låtarna Jennie Abrahamson sjunger har en hårdare kärna, nattklubbar, dyrare kläder. Beatrice Eli har ett annat djup i rösten, r’n’b-feeling, men det klaffar inte riktigt. Då är »As Far as My Eyes Could See« med Noonie Bao vid mikrofonen och den avslutande »Gimme the Highlights« med Sibille Attar bättre.




Relaterat