Mark Eitzel: Don’t Be a Stranger




MARK EITZEL
Don’t Be a Stranger
Decor/Merge/Border
Betyg: 7
 
Mark Eitzels storhet – både som skiv- och liveartist – är att han aldrig låter publiken bli bekväm med hans närvaro. Han är så långt ifrån en trivsel-singer-songwriter man kan komma. Det handlar inte bara om att han hela tiden ligger på gränsen mellan komik och tragik, i än högre grad ligger förklaringen i hans respektlöshet mot sig själv. Om och om igen undrar man: »Det där kan han väl ändå inte mena?« Ofta inser man att jo, det gör han nog trots allt. Det finns ju inget som pekar på motsatsen. Sångaren är inte precis sorten som sätter sig på höga hästar; »Why I’m Bullshit« är en rätt talande låttitel från hans förra skiva.

Efter att 2004 ha återförenat American Music Club – den storstilade San Francisco-plutonen där han var rännstenscrooner under åttio- och tidigt nittiotal – växlar Eitzel numera mellan att vara soloartist och bandledare. Det handlar sannolikt om överlevnad. Solokarriären som började ambitiöst och storstilat med kulmen i 1998 års Matador-släpp »Caught in a Trap and I Can’t Back Out ‘Cause I Love You Too Much, Baby« har det senaste decenniet saknat resurser och tydligt fokus. Vi har fått det ena stilexperimentet efter det andra, som om han tvingats leta på alla upptänkliga ställen efter en form som inte längre infinner sig per automatik. Då har de båda AMC-album som bandcomebacken utmynnat i bjudit på mer av forna tiders skönhet och drama.

Förra soloplattan, 2009 års »Klamath«, kändes möjligen ofärdig men var likafullt ett fall framåt. Med små medel fick han ut mer än på länge. »Don’t Be a Stranger« är mindre spretig, ännu mer sparsmakad och lågmäld. Musiken är överlag i anonymaste laget, melodierna ibland väl lösa i konturerna men rösten och texterna väger upp. Det rör sig knappast om en skiva som övertygar skeptiker eller lockar in nya lyssnare. Däremot lär inbitna Eitzel-vänner finna ytterligare anledning – självföraktet i »Oh Mercy«, inte minst – till att aldrig släppa taget om honom.
PIERRE HELLQVIST
2012-09-19